Positiivsest mõtlemisest

Inimesed on harjunud pigem keskenduma vigadele kui õnnestumistele. Mida ebakindlam inimene on, seda kergemini haakub temaga igasugune vähegi kriitilise alatooniga tagasiside või lihtne soovitus. Samas positiivne mõtlemine toetab rahulolu ja motivatsiooni saavutamist läbi tugevustele ja õnnestumistele tähelepanu pööramise. Positiivset mõtlemist on võimalik endas arendada ja seda järjekindlalt praktiseerida. Suurema rahulolu ja motivatsiooni tundmine annab võimaluse keskenduda pigem edu saavutamisele kui madalseisu uppumisse. Alljärgnevalt mõned praktilised näpunäited, kuidas muuta oma mõtteid positiivsemaks ja suurendada motivatsiooni tegutsemiseks.

1. Hoolitse oma keha ja tervise eest.

Palju kergem on olla positiivne, kui hoolitsed kehale tervisliku söögi võimaldamise eest, liigud regulaarselt ja hoiad tasakaalus töö- ja puhkeaja. Selge, et väheste rahaliste ressursside olemasolul võib tervislik toidulaud esialgu tunduda ületamatu luksusena, kui sellele probleemile leiab samuti lahenduse kokkuhoiu kokaraamatute ja internetis leiduvate soodsate ja tervislike söökide valmistamise näpunäidete toel.

2. Ära unusta ka neid asju siin elus, mille eest oled tänulik.

Elus ettetulevad stressirohked situatsioonid ja väljakutsed ei tundugi nii masendavad, kui tuletad endale meelde ka neid asju, mis on hästi ja mille eest tänu tunned. Igapäevane hetk iseenda jaoks ja positiivsetele kogemustele keskendumine aitavad oluliselt tasakaalustada negatiivset stressi.

3. Otsi eeldamise asemel tõestust.

Hirm olla teiste inimeste poolt mitteaktsepteeritud võib viia olukorrani, kus inimene arvab teadvat, mida teised temast mõtlevad. Tegelikkuses on taolised eeldamised enamasti puhas fantaasia, millel ei ole miskit pistmist reaalsusega. Kui kardad, et sinu sõbra või pereliikme halb tuju on seotud millegagi, mida sina tegid või et sinu töökaaslased räägivad sind taga, siis võta hetk ja hinda, kas sinu hirm põhineb tõesti reaalsetel faktidel või tuleneb see pigem sinu ebakindlusest. Veelgi parem oleks, kui jagad oma hirme objektiivse sõbra või nõustajaga, nii saad läbi viia tõelise „tegelikkuse testi“. Sageli on inimesed üllatunud mõistes, kui erinevalt võivad teised sama olukorda või fakti, mis inimeses endas hirmu tekitab, tajuda ja interpreteerida. Pole mõtet oma aega raisata lihtsalt muretsemise peale, kui just reaalsed teod ja faktid selleks põhjust ei anna.

4. Väldi üldistamist.

Tüüpilised üldistavad väljendid kasutavad sõnu nagu „alati“, „kõik“, „mitte kunagi“ jne. „Sa ei helista mulle kunagi!“, „Sa jääd alati hiljaks!“. Üldistav mõtlemine ja rääkimine tekitab olukorrast hoopis kehvema pildi, kui see tegelikkuses on ja programmeerib aju uskuma, et teatud inimesed ei ole usaldusväärsed.

5. Lase tulla endasse positiivseid mõtteid.

Lakkamatu negatiivsete mõtete jada võib võtta võimust kogu maailmataju üle ning saada oluliseks takistuseks motivatsiooni leidmisel. Negatiivseid mõtteid ei ole vaja tõrjuda, vaid nendega tuleb vastanduda, aktsepteerida ja edasi liikuda. Vältima peaks negatiivsusesse takerdumist. Iga hinna eest ükskõik missuguse mõtte või tunde mahasurumine omab paratamatult soovitule vastupidist efekti.

6. Otsi kontakti õnnelike inimestega.

Suurendades oma sotsiaalseid kontaktse õnnelike ja rahulolevate inimestega väheneb üksindustunne. Positiivne energia on nakkav ja motiveeriv.

7. Aita vahelduseks kedagi teist.

Kellegi teise abistamine kas vabatahtlikuna kusagil organisatsioonis või tugiisikuna toetab ka inimese enda rahulolutunnet. Enamus inimestes tekitab vabatahtlik ja heategevuslik töö rahulolutunnet.

8. Katkesta endale kahjulikud mõtlemis- ja käitumismustrid.

Leides ennast vajumas aina sügavamale mustade mõtete sohu, suuna mõtted teadlikult muule teemale või võta ette mingi muu tegevus. Süvenev juurdlemine probleemi üle ei ole enamasti produktiivne, sest see ei ole ratsionaalne ega lahendusele keskendunud vaid pigem ülepaisutatud muretsemine. Võib proovida keskkonna muutust, minna näiteks õue jalutama või ka oma mure jagamist kellegi teisega, mis võimaldab leida probleemile või murele uusi vaatenurki.

Tõlgitud ja kohandatud: QiiCourses.com

Lisa kommentaar

Filed under Nõuanded, Psühholoogiline abi

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s