Lootusest

Mis on lootus? Nietzsche arvamuse kohaselt, kõige kurja juur, sest selle olemasolu pikendab vaid inimese kannatusi. Või on lootuses kõik võimalik, nagu arvas Christopher Reeve, kuulus näitleja, kes oma elu viimased 9 aastat veetis peaaegu täielikult halvatuna ratastoolis? Vastusest sellele küsimusele saab välja lugeda nii mõndagi. Näiteks, kas oled pigem pessimistlik või pigem optimistlik inimene ehk kas sinu karikas on pooltäis või pooltühi. Pessimistlikult meelestatud (pooltühi karikas) inimene teeb enamasti oma elu ise keerulisemaks, kui seda on tegelikkus.

Mõistetavalt võib lootusekiir argipäeva sekelduste ja raskuste mõjul järjest enam tuhmistuda, seda eriti elu raskematel perioodidel ja siis, kui oma päevi alustada uudiste lugemise, kuulamise või vaatamisega. Ei möödu vist päevagi, kui kusagil maailmas ei plahvataks pomm  või väriseks maa või juhtuks midagi muud, millega kaasnevad inimelude kaotused. Keskendudes välisele ongi keeruline iseendas leida tasakaalu, mille oluliseks osaks on lootuse tunne ja usk positiivsete muudatuste võimalikkusesse. Alati on võimalik ise midagi selleks teha, et oma ellu ja olemisse lootust süstida.

„Kui maailm ütleb: anna alla, siis lootus sosistab kõrva: proovi veel üks kord!“

Konfliktijuhtimine ekspert Naomi Drew ütleb, et lootus on midagi, mida inimene enda jaoks loob. See ei ole miski, mis maagiliselt ilmub kusagilt väljastpoolt, vaid igas inimeses endas on olemas ressursid lootuse loomiseks. Sarnaselt motivatsioonile ja loovusele, tuleb ka lootust toita ja sellega tegeleda nii iseenda elus, kui ka oma laste eludes. Ta pakub välja mitmeid samme ja võimalusi, kuidas lootust luua ja säilitada ning soovitab oma elu üle kontrolli saavutamiseks keskenduda iseenda sisemistele tugevustele.

1. Ole enda vastu hea

Mõtle sellele, mida vajad kõige rohkem ja siis tee seda. Olgu see tass teed või kohvi, värskendav jalutuskäik või rahu, vaikne muusika või raamatu lugemine. Mis iganes see on, luba endale see asi või tegevus, kasvõi mõneks minutiks. Kui oled tööl, võta väike paus ja hoolitse iseenda eest mõnda aega. Mitmest väikesest momendist enda jaoks saab kokku oluline osa endale pühendatud aega, mis muudab päevad meeldivamaks.

2. Loo enda jaoks 5-minutiline vaikuse rituaal

Süüta küünal või istu lihtsalt vaikselt ja palveta, mediteeri või reflekteeri. Siin ei ole eelduseks usk Jumalasse vaid eesmärgiks vaikne endassesüvenemise võimalus. Eriti tugev mõju on sellel tegevusel küünalde või muu elava tule juures olles. See moment võib olla hetkeks sinu päevas, kui tunned ühtsust oma hingega ja võib olla isegi midagi ülevamat. Tasub kindlasti proovimist.

3. Piira uudiste kuulamist ja lugemist

Uudisteküllus ja oma elu üleujutamine nendega on praegusel ajal lausa vaimset tervist kahjustav. Kui loed hommikul lehte, siis sellest võiks piisata. Sul ei ole vaja kuulata veel tööle sõites või tööl olles või kodus päeval, raadiost uudiseid. Eriti peaks uudistevoolu piirama enne magamamineku aega. Kuuluta vähemalt üks kord nädalas uudistele täielik moratoorium. Mis iganes sul kuulmata jäi, on seal olemas ka homme.

4. Kohtle igat päeva hinnalise kingitusena

Ole ärgas ja otsi ise väärtuslikke asju ja inimesi oma elus. Mõtle, kui tänane päev oleks sinu elu viimane? Kuidas sa tahaksid selle veeta? Küsi endalt seda küsimust iga päev ja oled teel vabanemaks lõpututest mõttetustest, mis viivad sind iga päev tasakaalust välja. Keskendu pigem väärtustele. Kellele ja millele oled tänulik siin elus? Kirjuta vastus sellele küsimusele üles ja täienda seda aeg-ajalt.

5. Võta paus

Igal hommikul, pealelõunal ja õhtul võta 30-sekundiline paus vaatamaks taevast, hinga sügavalt ja väljenda tänu iseendale või kellelegi teisele. Kuigi ülemaailmselt on palju probleeme, tõuseb igal hommikul siiski päike, inimesed tõusevad voodist olles ärkvel ja elus.  Mõtle teistele inimestele maailmas vaadates taevasse ja ole teadlik, et me kõik jagame seda planeeti ühiselt. Julge uskuda probleemidele lahenduse leidmise võimalusse.

6. Väljenda ehedat armastust

Kallistused, hea sõna ja tegu – ole nendega lahke. Üllata oma sõpra kallistusega. Kallista oma lapsi kauem ja sügavama tundega. Kui oled rahul poemüüja teenindusega, siis kiida teda. Jäta oma elukaaslasele väikesi kirjakesi tänamaks teda lahkete tegude eest. Taoline tegevus lisab sinu ja sind ümbritsevate inimeste ellu soojust ja positiivset energiat.

7. Kinnita endale iga päev: „Mina ise saan endale rahu tuua“

Enamik inimesi usub, et sisemine rahu ja tasakaal tuleb kusagilt mujalt, nendest väljaspool asetsevatelt jõududelt või institutsioonidelt. Tõde on aga hoopis vastupidine. Rahu ja tasakaal algab igast indiviidist ja tuleb ellu vaid läbi inimeste. Rahu ja tasakaal ning sellega koos lootus saavad elavaks läbi inimese sõnade ja tegude, mis keskenduvad positiivsele ja mitte hirmule, vihkamisele ja eraldumisele.

8. Ela oma elu mõttekalt

Tee asju, mida sinult ei oodata, mis ületavad sinu normaalse tegevusvälja. See võimaldab anda endast tõeliselt parim, kasutada kogu oma loomulikku potentsiaali. Ei ole mõtet oodata, sest iga kord, kui mõjutame kellegi teise elu positiivselt, loome lootust iseendale. Ulatades abivajajale käe, lisame maailma juurde natukene lootust ja rahu ning tasakaalu. Kõik, mida välja anname, tuleb mingil moel meile tagasi. Seepärast olemegi vaid meie ise oma muutuste allikad. See teadmine annab lootust.

Kohandatud tõlke algallikas.

1 kommentaar

Filed under Nõuanded, Psühholoogiline abi

One response to “Lootusest

  1. Ma arvan, et see on väga õige, et inimesed võiksid vältida uudiste kuulamist-vaatamist. Mulle piisab sellest, kui Postimees onlines silmadega üle pealkirjade lasta ja kõige olulisemana tunduvad artiklid läbi lugeda. Negatiivsust on liiga palju ja kogu maailma valu kannatada ka ei saa. Sellest ei muutuks Iraagis midagi, kui ma ka teaksin palju seal täna surma sai. Aga jättes negatiivse info tähelepanuta suudan olla palju positiivsem ja loodetavasti saata oma positiivset energiat tagasi universumi, millest on rohkem tolku ehk kui kurvastada õnnetute hukkunute pärast, keda nagunii aidata ei saa enam.

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s