Kuidas leida motivatsiooni kui on raske?

Motivatsioon on tehatahtmine, mis inimeste sees tekib või ei teki ning mida peab pidevalt taaslooma (V.Murutar). Motiveeritud inimene tunneb ennast energilise ja elusolevana vastupidiselt motivatsioonipuuduses oleva inimesega, kes on tõenäoliselt pidevalt väsinud ja tüdinenud olekus. Arvatakse, et oma eluenergia ja motivatsiooni taasloomine võtab kaua aega ja inimest, kellel niigi vähe energiat, muserdab taoline arvamus veelgi. Oma elusuuna ja energia muutmine ei pea tingimata võtma pikki aastaid. Elu kulgeb tõusude ja mõõnadena ning ühest teise liikumine võib olla kas kiire või pikaajaline vastavalt ellu panustatud energiale ja oma aktiivsusele.

Alustuseks läheb vaja vaid ühte hetke mõtlemaks: millised on sinu elu eesmärgid? Kas sa tead, mis on sinu väärtused ja millised on arengukohad? Teadlikkus iseendast on võti vabale elule ja võimaluste leidmisele elu nautimiseks ka siis, kui majanduslikult on raske ja turvatunne kipub kaduma. Elu on sageli mõistetamatu ja imeline, õiglane ja ebaõiglane, ilus ja kole jne, kõik ühel ajal. See võib tekitada segadust ning halvemal juhul, kui näiteks raskused või valud on liiga rasked taluda, võib inimene kaotada iseennast. Oskus ennast kaitsta selliste olukordade eest ning keerulises olukorras säilitada pind jalge all ja usk enesesse, eeldab ehedat enesetunnetust, ausust iseenda vastu ja teadlikkust oma eesmärkidest. Autentse elutunnetuse leidmiseks võivad abiks olla järgmised soovitused. Neid võib kasutada taustateabena oma igapäevastele mõtetele ja elusuunale või eraldi programmina. Viimase puhul on mõttekas võtta eesmärgiks iga päev ellu rakendada üks soovitus. Nii annate olulistele muutustele oma elus võimaluse juba vaid 1 nädalaga!

1. Mõtle oma elu eesmärkidele ja sõnasta need. Väga harva jookseb magavale kassile hiir ise suhu. Kui elul puudub eesmärk, siis on inimene nagu paat merelainete raputada. Kui oled üks nendest, kes liiguvad oma elus vooluga kaasa, ilma erilise suunata lootuses leida õnne, tervist ja rikkust, siis on see soovitus eriti oluline sinu jaoks.  Sõnasta oma elu eesmärk või tegevuste mõte ja sa saad sellega endale oma isikliku kompassi elus liikumiseks, mis juhib sind vaid sinu jaoks õigesse suunda. See võib alguses tunduda keerulisena, eriti kui tunned ennast olevat äärmiselt raskes olukorras või lausa ummikseisus. Samas on mis iganes olukorrale alati olemas lahendus. Sinu ees seisvad valikud ei pruugi tingimata olla hea ja halva vahel. Valik võib olla ka halva ja veel halvema vahel ja ka see on valik. Igasugune valiku või otsuse tegemine aitab edasi liikuda, sest muud võimalust ei ole. Tagasi liikuda ei ole lihtsalt võimalik, sest mis on olnud, see on minevikus ja möödas.

2. Tunne oma väärtusi. Mida sa hindad kõige enam? Koosta nimekiri viiest kõige olulisemast väärtusest oma elus. Nendeks võivad olla näiteks turvalisus, vabadus, perekond, vaimne areng, õppimine jne. Kõrvuta oma käesoleva aasta eesmärke väärtustega. Kui eesmärk ei ühti ühegi viie peamise väärtusega, siis on mõtet eesmärk ümber mõelda.

3. Tunne oma vajadusi. Rahuldamata jäänud vajadused võivad saada vaba ja eheda elu takistuseks. Tegele endaga ja hooli endast. Kas sa vajad tunnustust, õigust, kontrolli omamise tunnet, armastust? Paljud inimesed ei pööra tähelepanu oma vajadustele elades kellegi teise vajadusi rahuldades sooviga olla näiteks abivalmis ja hoolitsev ema, isa, õpetaja jne. Enamasti viib selline elu rahulolematuse tundeni, halvimal juhul depressioonini, sest igal inimesel on vajadused ning inimene on loodud püüdlema oma vajaduste täitmise poole. Teisi inimesi aidata ja toetada on võimalik ka ilma ennast hooletusse jätmata. Koosta nimekiri viiest peamisest tunnetatud isiklikust soovist või vajadusest ning asu neid täitma!

4. Ole teadlik, mis äratab sinus kire. Sa tead, kes oled ja mida sa tõeliselt naudid. Kahtlused ja kire puudumine saavad sind vaid hetkeks takistada. Takistustest üleastumine võimaldab leida tee tõelise sinu juurde. Väljenda ennast just sinule sobival viisil ning mõtle inimestele, kes sind inspireerivad.

5. Ela seestpoolt väljapoole. Suurenda oma teadlikkust sisemisest tarkusest võttes selleks regulaarselt aega. Käi looduses ja hinga sügavalt sisse õhku, see aitab korrastada mõtteid ja saada selgust iseendas. Linnakeskkonnas iseendas rahu ja tasakaalu leidmisel on abiks klassikaline või muu rahustav muusika.

6. Väärtusta oma tugevusi. Millised on sinu positiivsed omadused? Millised on sinu erilised oskused? Koosta nimekiri kolmest omadusest ja oskusest. Kui satud raskustesse, küsi abi oma lähedastelt, kes tunnevad sind kõige paremini. Oled sa hea kujutlusvõimega, vaimukas, kuldsete kätega? Leia erinevaid võimalusi iseenda väljendamiseks läbi oma tugevuste. Läbi oma oskuste ja teadmiste jagamise teistega suureneb sinu enesekindlus.

7. Ole abiks teistele. Läbi hea kontakti iseendaga paraneb kontakt ka välismaailma ja teiste inimestega, sa näed selgemini olemise ja elamise võlu. Olles enda vastu aus, oled abiks teistele enda ümber, sest jagades ehedat ennast aitad ka teistel leida üles huvi ja armastus elu vastu.

1 kommentaar

Filed under Eesmärgid, Nõuanded, Psühholoogiline abi

One response to “Kuidas leida motivatsiooni kui on raske?

  1. Pingback: » Mõtlemisainet. Reflections of Passion

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s